Det regnar, so what?

Sitter för tillfället vid köksbordet och blickar ut över gården. Träden har dansuppvisning, svänger hit och dit i vinden och en och annan regndroppe kraschlandar på fönsterrutan. Solen, ja vart håller den hus en dag som denna?

Det är lätt att låta sig dras med och påverkas av vädret, det är grått och trist, inte alls så som vi önskar att en lördag i juni ska vara. Istället för att låta sig påverkas av de yttre faktorerna och låta dem avgöra hur vi ska känna och hur vår dag ska te sig, tycker jag att man ska avgöra detta själv. Vi har alla valet att avgöra hur vi vill leva våra liv och vad vi vill fylla dem med, och hur vi känner och uppfattar saker ligger enbart hos oss sjäva och är något vi kan påverka. Så:

Låt ingenting som du inte vill förstöra din dag!


Mina planer för dagen var egentligen att vara i stallet och fixa i hagen, pyssla med Zalle samt ta en riktig långprommenad. Detta känns mindre lockande nu, så det blir till att tänka om lite. Istället för att se detta negativt och känna att min dag blev förstörd och inte som jag tänkt mig, väljer jag att se det positivt: Okej, det blev inte så som jag hade tänkt mig igår, men jag ändrar mina planer och låter dagen bli så bra som den bara kan bli i alla fall.

Regn kan vara mysigt och det finns mängder av saker att hitta på trots att dropparna faller ner, mys inne och passa på att baka, kolla någon mysig film, läs en bok eller ta tag i att städa rummet. Eller så gör du som jag och klär på dig ordentliga kläder och ger dig ut i alla fall, känslan av att få komma hem efter en dag ute i regn och blåst och få ta av sig alla blöta kläder och hoppa ner i ett varmt bad är svår att slå!


Och på det en härlig sommarbild!
Foto: Emma Strand

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0