Blåbärsgröt

Gröt är bland det bästa man kan äta till frukost, hälsofördelarna skapar tillsammans en lång lista och dessutom är det otroligt gott! Många tycker dock att det är tråkigt och kanske till och med äckligt, och visst kan det vara så, en skål kletig havregrynsgröt med sockersylt är inte speciellt förtjusande. Men som tur är går gröt att variera i all oändlighet och det kan bli en riktig lyxfrukost, det enda som behövs är lite fantasi! Jag ska i kommande inlägg tipsa er om några av mina favorit grötar och jag börjar med en storfavorit just nu, blåbärsgröt med kokos!

1/2 dl fiberhavregryn
1/2 dl rågflingor
2 dl vatten
1 msk kanel
Lite kardemumma
1 dl frysta eller färska blåbär
1 msk kallpressad kokosolja
1 msk blandade naturella nötter (förslagsvis valnötter, hasselnötter, mandlar)

Koka upp på i en kastrull tills du får önskad konsistens. Jag brukar koka gröten på ganska låg värme men under 5-10 minuter, tycker det blir godare när den får stå och puttra ett tag. När gröten är klar, ta åt sidan och blanda ner blåbär och kokosoljan, blanda runt! Slutligen toppa med hackade nötter och mjölk (jag använder soja- eller havremjölk)
Mums!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0